Wykres 1. Spectrum żywicielskie u
pasożytów.
Treść apelu:
"
HOST OPEN CALL / Odezwa do żywicieli
Arkadiusz Pasożyt
teraz - nieskończoność, obszar zainteresowania: wszędzie,
tel. kontaktowy: 600 811 276
Chciałbym rozpocząć cykl pasożytowania u twórców /
na twórcach z Polski i nie tylko. Jako twórców sztuki i kultury uznaje nie
tylko samych artystów, ale także kuratorów, animatorów kultury oraz dyrektorów,
szefów, zarządców placówek / instytucji / ośrodków sztuki. Miejscami do
zamieszkania dla pasożyta mogą być: mieszkanie twórcy, pracownia i
najróżniejszego rodzaju miejsca użytkowe zdatne do życia.
Aktualnie interesuję się etyką i moralnością w
sztuce, a szczególnie - z perspektywy twórcy. Mam takie pragnienie by wydać
mniejszą/średnią publikację związaną na ten temat. Swoje rozważania chciałbym
poprzeć/oprzeć na obcowaniu, interakcjach i rozmowach z konkretnymi osobami
parającymi się sztuką i z osobami z lokalnego artystycznego środowiska (w
terminologii biologicznej – środowiskiem drugiego rzędu).
Z wyżej wymienionego powodu chciałbym zgłosić chęć
pasożytowania u wszelkiej maści twórców na obszarze Polski i nie tylko.
Do tego momentu (godz. 15:12, 20.03.2012) swoją żywicielską
chęć zadeklarował Dariusz Fodczuk (Bielsko Biała), Klara Kopcińska (Warszawa),
Jerzy Kosałka (Wrocław) oraz Jiri Suruvka (Ostrawa, Czechy).
O projekcie "Pasożyt":
Projekt polega na przeniesieniu idei pasożytnictwa
z natury do kultury. Galerie, muzea, ośrodki kultury, miejsca wynajmowane przez
fundacje i stowarzyszenia, festiwalowe hotele, domy i mieszkania zarówno
artystów, kuratorów, galerników jak i osób prywatnych, stają się potencjalnymi
miejscami zamieszkania Artysty-Pasożyta. Ogólnie rzecz ujmując: osoby związane
z kulturą, a także jej odbiorcy, czyli osoby jedynie zainteresowane, są
potencjalnymi żywicielami. Użyczają swojej przestrzeni ekspozycyjnej i / lub
mieszkalnej jako miejsca podlegającego artystycznemu żerowi. Pozwala to na
bezpośrednie, niekonwencjonalne utrzymywanie się ze sztuki tego jednego twórcy,
który świadomie sprowadził swoje całe działanie na pasożytnictwo. Mieszkanie /
przestrzeń, którą daje żywiciel, staje się bazą pozwalającą na przetrwanie,
punktem wyjścia do dalszych działań.
W prezentowanym działaniu pojawia się dwustronny
układ: pasożyt - żywiciel.
Zadaniem żywiciela jest zapewnienie fundamentalnych
elementów składające się na względny dobrobyt „jego podopiecznego”, czyli domu,
pożywienia oraz honorarium. Wielkość i sposób odbioru tychże korzyści podlega
indywidualnej negocjacji. Jeśli żywiciel nie będzie poczuwał się do wypełnienia
swoich obowiązków, to pasożyt sam je wyegzekwuje.
Pasożyt żyje swoim życiem - nie jest zamknięty na
stałe w wyznaczonej przestrzeni na potrzeby oglądu odbiorców. Może pracować
twórczo, jednak nie da się przewidzieć co, gdzie, kiedy i czy w ogóle wytworzy.
Więcej o projekcie „Pasożyt” na blogu: www.pasozyt.blogspot.com oraz
polecam swoje portfolio w formie pdf’u dostępne także na blogu.
"
Wykres 2. Potencjalni żywiciele dla artysty-pasożyta.
Wykres 3. Potential hosts for the artist-parasite.
*
Najserdeczniej zapraszam do kontaktu :)
*
i
*
i
OCZYWIŚCIE
przypominam
a
Jeśli ktoś chce nabyć dzieło pasożytnicze to
polecam uczestnictwo w aukcji powyższego, pasożytniczego obrazu na allegro:
http://allegro.pl/show_item.php?item=2196579772
http://allegro.pl/show_item.php?item=2196579772
Aktualna cena: jedyne 400zł!
Chce mieć nie tyle na życie co na uprawianie sztuki!
(cel: zbieram na dyktafon, na kamerę z półki 5.000 nie mam raczej szans)
Polecam zakup!
*
tak
ale jak ktoś nie chce przez allegro kupować, ale chce kupić to niech da ZNAĆ!
eh ;)
eh ;)
Nie wiem, kto ukrywa się pod ideą „pasożytnictwa”, ale jest ona bardzo interesująca, jeśli nie rewolucyjna?
OdpowiedzUsuń„Rozpoczynając cykl pasożytowania u twórców” - cytując niedosłownie słowa pasożyta - pozwalam mu na pasożytnictwo na poniżej opisanej idei i jej dalsze rozwinięcie na jego potrzebę.
Proponuję rozszerzyć prawo - w układzie: pasożyt – żywiciel - o pasożytnictwo ideowe, tzn. prawo do zagarniania wszelkiej maści ideii artystycznych. Zadaniem żywiciela jest nie tylko „zapewnienie fundamentalnych elementów składających się na względny dobrobyt „jego podopiecznego”, czyli domu, pożywienia oraz honorarium”, ale zagwarantować mu pożywkę intelektualną, lub pozwolić na niej żerować i ogłosić ją swoją własnością z prawem powielania. Pasożyt mając na uwadze społeczne prawo „pomocy wzajemnej”, może dzielić się pasożytniczymi ideami z innymi (Vaclav Havel 1982 rok: „Nie interesuje mnie, dlaczego człowiek oddaje duszę diabłu. Chcę wiedzieć, dlaczego czyni dobrze (tutaj i gdzie indziej) lub przynajmniej czuje, że powinien.). Taka sytuacja pozwala „udemokratycznić” dostęp do ideii artystycznych współobywatelom i jest reakcją na hasło Beuysa „każdy jest artystą” w 21-tym wieku. Powstałe społeczeństwo złożone z artystów-pasożytów asymiluje utopijne wyobrażenie idei kreatywnego społeczeństwa, które funkcjonuje niezależnie od instytucji sztuki i jej aktorów, i może ją z jej prawem do kreatywności stopniowo w siebie wchłonąć.
Pozdrowienia z Hamburga – max dogin :)